Om kunden ångrar distansköpet

När du säljer varor eller tjänster på distans till konsument, till exempel via nätet, genom telefonförsäljning eller hembesök är du skyldig att lämna 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller även när du säljer varor eller tjänster i butik men har kontaktat konsumenten utanför butiken.

  • Konsumenter har som grundregel rätt till 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler, men det finns vissa undantag.
  • Om du säljer en vara börjar ångerfristen gälla dagen efter att konsumenten tagit emot varan.
  • Om du säljer en tjänst börjar ångerfristen gälla dagen efter att avtalet ingåtts.
  • Det är din skyldighet att se till att konsumenten får information om ångerrätten innan konsumenten ingår avtalet. Om du inte gett tillräcklig information förlängs ångerfristen.
  • Ångerrätten gäller inte för alla sorters köp. Den gäller exempelvis inte för den som köper en resa eller en specialtillverkad produkt.
  • Det är konsumenten som ska stå för returfrakten om konsumenten ångrar sitt köp, förutsatt att du har informerat om det innan köpet. Är det däremot fel på varan (en reklamation) är det du som ska stå för returfrakten.

Läs mer om vad ångerrätten är.

Här kan du läsa om både dina och säljarens rättigheter och skyldigheter

Stäng meny